top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תmacademiaisrael

למה אנחנו מתקשים לקבל החלטות תעסוקתיות?

עודכן: 9 באוג׳ 2022


הרבה פעמים, אנו מוצאים את עצמנו מתייסרים כשאנחנו עומדים בפני החלטה הנוגעת לקריירה שלנו. איכשהו, בתחום הזה

הקושי מרגיש כל כך גדול, שלפעמים אנחנו פשוט רוצים להפקיד את ההחלטה אצל מישהו אחר ושהוא יחליט עבורנו. ואם אפשר, אז גם שזו תהיה ההחלטה הכי מדויקת וטובה עבורנו. כי מי יודע יותר טוב על שוק העבודה ועלינו מאשר מישהו אחר.

הדבר המדהים הוא שישנן החלטות לא פחות גדולות בחיים, שאנחנו שמחים ומתעקשים לקבל בעצמנו. ההחלטה עם מי לחיות בזוגיות, או ההחלטה איפה לגור, הן החלטות שמגיל צעיר אנחנו מתעסקים בהן ומתקדמים לאט לאט, תוך איסוף יידע והתנסות מתמשכים, עד לנקודת ההכרעה . יכול להיות בהחלט שנתייעץ או נעזר באחרים, אבל לרוב נשמור בקנאות על העצמאות שלנו בקבלת ההחלטה עצמה.

אז מה ההבדל בין החלטה תעסוקתית להחלטות גדולות אחרות ולמה זה קשה לנו יותר כשזה נוגע לעולם העבודה?

ההבדל בין החלטה להימור

​כדי לקבל החלטה בנוחות ובתחושה שלמה, אנחנו צריכים:

1. מידע רלוונטי ומקיף

2. כלים לנתח את המידע הזה ולהוציא ממנו את העיקר.

הימור זו פעולה שאנו מבצעים כשחסר לנו חלק גדול מהמידע או כשאין לנו את הכלים לנתח אותו ולהשתמש בו בצורה אפקטיבית ויעילה.


בתחום הקריירה, פעמים רבות לא קיבלנו, לאורך חיינו, את הכלים המותאמים לבחינה ולהבנה של עולם העבודה החדש. ויותר מזה, וזה אולי בסיס הקושי, לרובנו יש פערי מידע משמעותיים הקשורים לעולם התעסוקה של היום. ומכאן שהרבה פעמים כשאנו נדרשים לקבל החלטה תעסוקתית אנו מרגישים שזה יותר הימור מהחלטה. ורובנו שונאי סיכונים. בטח כשכל כך הרבה מוטל על כף ההימור...

שני סוגים של פערי מידע

במקדמיה אנחנו מסווגים את פערי המידע האלו לשני סוגים:

המידע הפנימי שקשור למעשה בנו ויכול להיות נגיש לנו מתוך עצמנו: מה אני רוצה? מה דרוש לי על מנת שאהיה במיטבי ואיהנה מהעשייה שלי? מהו הערך הייחודי אותו אני יכול ורוצה להביא למקום עבודה? אלו שאלות פשוטות לכאורה, אבל בעצם חשובות מאין כמוהן כדי לקבל החלטה שטובה ונכונה לנו. למרות זאת, רבים מאיתנו לא עוצרים לשאול אותן וגם אם הן נשאלות, לעיתים אנו מתקשים לענות עליהן בצורה ברורה.

המידע החיצוני הוא כל המידע הקשור באפשרויות העומדות בפנינו. הרבה פעמים אנחנו לא יודעים אילו אפשרויות עומדות בפנינו ומי מהן באמת מתאימה למידע הפנימי, כלומר, למה שאני רוצה.

הדרך לצמצם את פערי המידע ולהתקדם אל עבר החלטה

המידע החיצוני הוא רב מאוד (לא סתם אנחנו חיים בתקופה שמיוחסת לה "מהפכת המידע"). בקלות אפשר להיות מוצפים יתר על המידה, ללכת לאיבוד ולחוות תסכול.

על כן, הדבר הראשון שנרצה לעשות הוא לצמצם את פערי המידע הפנימי. כאשר אנחנו יודעים להגדיר בצורה ברורה מה אנחנו רוצים ומה חשוב לנו, קל לנו יותר למקד מאמצים בצמצום פערי המידע החיצוניים.

המידע הפנימי הופך עבורנו למצפן ומסייע לנו לשמור על כיוון, למצוא את הדרך ולבחון אותה ביחס אליו.

כאשר מחלצים את המידע הפנימי והופכים אותו לכלי פשוט לשימוש ניתן לנתב את הדרך המקצועית תוך איסוף מתמיד של מידע, גם פנימי וגם חיצוני. המידע הזה ימשיך לסייע לנו לדייק את דרכנו בכל שלב של ההתפתחות וההשתנות של הקריירה שלנו. וזה מה שיהפוך בסופו של דבר את ההחלטות התעסוקתיות שלנו מחצי הימורים להחלטות מושכלות, המבוססות על מודעות עצמית ואיסוף מידע אפקטיבי. ובעיקר, זה מה שיגרום לנו להרגיש שאנחנו יכולים ומסוגלים לקבל את ההחלטות האלו הרבה הרבה יותר בקלות.

59 צפיות0 תגובות
bottom of page